اردو ماجرای من است

۵/۵ - (۱ امتیاز)

انســان بــه‌ خاطــر اســتعدادهایش‌ و ترکیــب‌ و چینــش‌ آنهــا، می‌‌توانــد بــر محیــط‌ پیرامــون و غرائــزش حاکــم‌ شــود. او مــی‌ توانــد بــر خــودش نظــارت داشــته‌ باشــد، خــودش را نقــد بزنــد و در نهایــت‌، کنتــرل نمایــد.

نهایــت‌ شــکوفایی‌ اســتعدادهاي انســان آنجایــی‌ اســت‌ کــه‌ در بنــد هیــچ‌ اســارتی‌ نباشــد و بــر تمامــی‌ عوامــل‌ مؤثــر بــر وجــودش حاکــم‌ باشــد؛ در هیــچ‌ بنــدي نباشــد مگــر بنــد حاکمیتــی‌ کــه‌ خــودش انتخــاب می‌‌کنــد؛ یعنــی‌ حتــی‌ اگــر بــه‌ غرایــز تــن‌ می‌‌دهــد، خــودش انتخــاب کنــد و بــا اراده و اختیــار خــودش باشــد.

ایــن‌ هــدف نهایــی‌ تربیــت‌ انســان اســت‌ کــه‌ برخاســته‌ از امکانــات و توانایــی‌‌ هــاي موجــود در اوســت‌ .

عــدم شــناخت‌ و درك نیــاز واقعــی‌ نوجوانــان و جوانــان و بــاور نداشــتن‌ بــه‌ توانایی‌‌هــاي درونــی‌ آنــان، نبــود برنامه‌‌هــاي منســجم‌ و اثربخــش‌ در راه تعالــی‌ ،کمــال و تربیــت‌ نوجوانــان و جوانــان از یک‌‌ســو و مشــکلات موجــود در جوامــع‌ امــروزي، هجمــه‌ هــاي فرهنگــی‌ و وجــود قالب‌‌هــا و ابزارهــاي ضــد فرهنگــی‌ گوناگــون از ســویی‌ دیگــر، امــروزه نوجوانــان و جوانــان مــا را بیشــتر بــه‌ مخاطــره می‌‌اندازنــد.

زمــان، منابــع‌ و امکانــات در اختیــار مــا محــدود اســت‌ در چنيــن‌ شــرايطی‌ هنــر مــا ايــن‌ اســت‌ كــه‌ بتوانيــم‌ همــه‌ ي درس‌هــاي تربيتــی‌، اعتقــادي و دینــی‌ اعــم‌ از فــردي یــا اجتماعــی‌ را در کمتریــن‌ زمــان بــا صــرف حداقــل‌ هزینــه‌ و بیشــترین‌ اثرگــذاري تدویــن‌ و عملیاتــی‌ نماییــم‌.

یکــی‌ از مهم‌‌تریــن‌ و تأثیرگذارتریــن‌ برنامه‌‌هــاي تربیتــی‌، اردو اســت‌. از آنجــا کــه‌ اردو در محيـط‌ آزاد طبيعــت‌ برگــزار می‌‌شــود باعــث‌ می‌‌گــردد مخاطــب‌ بــدون هیچ‌‌گونــه‌ رســميتی‌ حضــور پيــدا كنــد؛ و در ایــن‌ حضــور پیام‌هــاي اخلاقــی‌ و رفتــاري متعــدد و متنوعــی‌ کــه‌ در یــک‌ برنامــه‌ اردویــی‌ نهفتــه‌ اســت‌ به‌‌صــورت کامــاً غیرمســتقیم‌ و در قالــب‌ ارتباطــی‌ دوســتانه‌ بــه‌ مخاطــب‌ انتقــال پیــدا می‌‌کنــد و مخاطــب‌ خــودش از آن صحنه‌‌هــا بــه‌‌واســطه‌‌ي اینکــه‌ خوش‌آینــد اســت‌ الگــو می‌‌گیــرد.

اردو جایــگاه و اعتبــار ویــژه اي در ایجــاد زمینــه‌ مناســب‌ بــراي رشــد و تربیــت‌ کــودکان ونوجوانــان و جوانــان و پــرورش و فعال نمــودن تفکرهــا ، خلاقیــت‌ هــا و برداشــت‌ هــاي ایشــان دارد .

اردو محفــل‌ انــس‌ و صفــا و ارتبــاط باطــن‌ و ظاهــر اســت‌ ، پیونــد دهنــدهُعلقه‌‌هــاي گوناگــون اســت‌ .

در اردو فــرد فــرا مــی‌ گیــرد چگونــه‌ در جمــع‌ زندگــی‌ کنــد ، گذشــته‌ را بــا حالــش‌ مطابقــت‌ و ارزیابــی‌ نمایــد. فــارغ از هیاهــوي معمــول پیرامــون خویــش‌ تاملــی‌ دوبــاره در افــکار و روشــهاي خویــش‌ داشــته‌ باشــد .

پــر خاطــره تریــن‌ وشــیرین‌ تریــن‌ لحظــات عمــر آدمــی‌ بویــژه در ســنین‌ کودکــی‌ و نوجوانــی‌ در اردو رقــم‌ مــی‌ خــورد . ماجــرا هــاي اردویــی‌ ، برنامــه‌ هــا وبــازي هــاي اردویــی‌ ،ُجنگهــاي شــبانه‌ ، برنامــه‌ هــاي عبــادي مشــترك ، صبحــگاه هــا، گشــت‌ و گــذار هــاي پــر جاذبــه‌ ، مســابقات دوســتانه‌ و وداع آخریــن‌ هریــک‌ درســهایی‌ مانــدگار از جمــع‌ صمیمــی‌ و آشــناي اردو و اردو گاه اســت‌ .

بــار ســنگین‌ ایجــاد ایــن‌ زمینــه‌ و تحــول کــه‌ یکــی‌ از نقــاط عطــف‌ برنامــه‌ هــاي تربیتــی‌ اســت‌ را فقــط‌ بــا توانــی‌ کافــی‌ و اراده اي عمیــق‌ و ایمانــی‌ راســخ‌ و روشــی‌ بدیــع‌ و جــذاب بــر دوش مربــی‌ مجــرب خواهــد بــود .

حــال در ایــن‌ نوشــتار و کتابهــاي بعــد در نظــر داریــم‌ ابتــدا بــه‌ ابعــاد مختلــف‌ تربیتــی‌ ایــن‌ قالــب‌ مهــم‌ و اثرگــذار بپردازیــم‌ و ســپس‌ بخشــی‌ از ماجــرا هــاي اردویــی‌ کــه‌ در مســیر تربیــت‌ مــی‌ تــوان از آن بهره‌بــرد ، ارائــه‌ نمائیــم‌. ایــن‌ نوشــتار و ماجــرا هــاي اردویــی‌ مــی‌ توانــد نــگاه مربیــان دغدغــه‌ منــد نســبت‌ بــه‌ اردو را تغییــر داده و نگاهــی‌ نــو بــه‌ آن ببخشــد تــا بتواننــد بــا اســتفاده

از تجربیــات و خلاقیــت‌ خــود درســهاي اردویــی‌ بیشــتري را تدویــن‌ و اجــرا نماینــد.

برشی از کتاب اردو ماجرای من است
نویسنده: حجت الاسلام و المسلمین حامد تقدیری

دیدگاه بگذارید