در این بازی گنج در محلی خاص مخفی شده و هر گروه پس از گرفتن اولین کارت گنج مسیر یافتن گنج را دنبال می کنند. مثلا در اولین کارت نوشته شده است: کارت در مزرعه کنار آدمک است این جمله گروه را به این سمت هدایت می کند که قطعهی باغی شکل را بگردند و برای مثال با تمرکز بیشتر اطراف مترسک را جستجو کنند که طراح مسابقه کارت را برای مثال زیر لباس مترسک مخفی کرده است کارت شماره دو که زیر لباس مترسک است حاوی این جمله است: ریشه درخت گردکان نشان گنج است که در واقع، کارت بعدی زیر خاک در کنار درخت گردویی که در باغ است مخفی شده است و گروه به سرعت خود را به آن می رساند و …
چند نکته : برای ایجاد روحیه رقابت باید گنج یابی را بین دو یا چند گروه انجام دادبا توجه به گروه های متعدد مسیر گنج یابی مختلف و کارت های مختلفی را برای هر گروه باید تعبیه کرد که همه کارت ها در انتها به یک گنج نهایی میرسند و گروهی برنده است که زودتر مسیر کارتهایش را به آخرین کارت که گنج است میرساند.
طراحان باید نهایت دقت را در طراحی کارتها و رمزنویسی آنها بنمایند.برای مسیر نویسی میتوان از عبارات مبهم استفاده کرد مثلا از استخر به عنوان دریا از لوله آب به عنوان رودخانه و …. استفاده کرد که این به ذوق و سلیقه طراحان بستگی دارد. همچنین میتوان این مسابقه را با مسابقه چند گانه ترکیب کرد و بر روی کارتهای مختلفی که پیدا میکنند یک بازی از قبل طراحی شده نوشته شده باشد که مقدمه پیدا کردن کارت بعدی قرا